Példaértékű összefogás a Nyugat-Dunántúlon

Interjú Inzsöl Renátával, a Pannon Helyi Termék Nonprofit Kft. klasztermenedzserével

 Milyen szerepet tölt be a régió életében a Pannon Helyi Termék Kft.?

A régióban körülbelül 80 helyi termék-előállítóval állunk napi kapcsolatban. Tevékenységi területünk azonban inkább Vas megyére koncentrálódik. A megyeszékhelyen, Szombathelyen működtetjük a helyi termelői piacot immár egy éve. Három helyen szervezünk bevásárló közösségeket, ami szintén a közvetlen értékesítést segíti.

A Pannon Helyi Termék Klasztert mindig a gyors reagálás képessége, az előremutató gondolkodás, az „előremenekülés” stratégiája különböztette meg a hasonló területen tevékenykedő szervezetektől. 2005-ben a döntéshozók szintjén a „helyi termék” fogalom még szinte ismeretlen volt. Éppen ezért Damoklész kardjaként lebegett a fejünk felett az őseinktől századokon át átörökített tudás és hagyomány elvesztésének veszélye.  Alulról jövő kezdeményezésként, a Hegypásztor Kör mentorálásával, 13 alapító szervezettel ekkor jött létre a Pannon Helyi Termék Klaszter. Összefogásunk mára a Nyugat-Dunántúli Régió meghatározó szervezetévé vált. A fejlesztéseket, a mintegy 10 évvel ezelőtt lefektetett célok beteljesítését nem kívánjuk abbahagyni, sőt a változó igényekhez, a külső környezethez alkalmazkodva a stratégiai irányvonalak átgondolása a feladatunk.

A Pannon Helyi Termék Klasztert tehát 2005 őszén hozta létre 13 nyugat-dunántúli szervezet (népművész egyesületek, falusi turizmus-szövetségek, önkormányzatok, önkormányzati társulások, civil szervezetek). Az alapító tagok segíteni szeretnék a régióban fellelhető kézműipari, mezőgazdasági és élelmiszer-termékek piacra jutását, egységes arculat, illetve egyedi értékesítési megoldások kialakításával. Fontos célkitűzés mindezek mellett – a termékek előállítása révén – a helyi foglalkoztatás növelése, jövedelemszerzési lehetőségek bővítése a vidéki térségekben. A klaszterré szerveződés legfőbb oka az volt, hogy így az egységes érdekképviselet mellett lehetővé válhat a pályázati források hatékonyabb kihasználása is, és ezáltal tényleges segítség nyújtható a termelőknek.

Milyen előnyökkel jár, ha valaki tagja a klaszternek?

Mintegy 50 tagunk van jelenleg. A Pannon Helyi Termék Klaszter számos szolgáltatást nyújt számukra. Ilyen például, hogy használhatja a „Pannon Helyi Termék” védjegyet és logót, amennyiben az általa előállított termék/szolgáltatás megfelel a minősítési kritériumoknak. A nagy forgalmú vásárokon közvetlen termelőként jelenhet meg, a koordinációt és a szervezést kedvezményes áron veheti igénybe. Ha az adott vásáron legalább 4 klasztertag megjelenik, használhatják az egységes arculatú pavilonjainkat. Tagjaink számára továbbá pályázati forrásokat kutatunk fel, és részvétei lehetőséget nyújtunk már nyertes projektekben is. Egyéb tevékenységeink, melyekkel a klasztertagokat segítjük:

  • Közös arculat, marketing, megjelenés honlapon (www.pannonhelyitermek.hu), termékkatalógus, hírlevél
  • Közös értékesítési lehetőségek, új értékesítési pontok felkutatása
  • Bevásárló közösségek üzemeltetése
  • Helyi termék kóstolók szervezése
  • Termék- és csomagolásfejlesztés
  • Helyi termék-előállítókat érintő információk átadása

Szolgáltatásokat nemcsak a tagjainknak nyújtunk. Termelői piacot üzemeltetünk Szombathelyen, ide egyéb termék-előállítók is bejelentkezhetnek.

A honlapjuk szerint bárki tag lehet. Nem tartanak a felhígulástól?

A „bárki” azt jelenti, hogy bárki, aki megfelel a minőségi követelményeknek, tehát minőségi helyi terméket állít elő.

A vásárlók ismerik az Önök által bevezetett védjegyet? Milyen elvárásuk lehet a védjeggyel ellátott termékek iránt?

A fogyasztók egyre inkább ismerik a védjegyet, hiszen minden megjelenéskor figyelünk rá, hogy feltüntessék (piac, bevásárló közösség, vásárok, saját termékcsalád). A védjegyes termékek, szolgáltatások magas minőséget képviselnek.  A védjegyezés során sokféle szempontnak kell megfelelniük a termékeknek, szolgáltatásoknak.

 „Adj Helyet a Helyinek” címmel mozgalmat kívántak elindítani. Milyen eredményeket tudnak felmutatni? Sikerült országos pontokat létrehozni és működtetni?

Jelenleg négy Adj Helyet a Helyinek bevásárló közösség működik (3 Szombathelyen, 1 Esztergomban). A szombathelyi helyi termelői piac is ennek a mozgalomnak a fényében született. Jelenleg Győr-Moson-Sopron megyében dolgozunk azon, hogy 10 ponton szintén közvetlenül elérhetőek legyenek a helyi termékek. A mozgalmat elindítók szorosan együttműködnek, közösen mozdítva előre a helyi termékek ügyét.

Milyen a fogadtatása a termelői piacoknak?

Nagy a kereslet a minőségi, egészséges helyi élelmiszerek iránt. A helyi termelői piacok hangulatukkal is vonzóak, hiszen a régi idők miliőjét hozzák vissza sok esetben. A vásárlók nemcsak vásárolni járnak a piacra, hanem élményeket gyűjteni: beszélgetni, alkudozni, házi ízeket kóstolni. A szombathelyi piac már 1 éve működik, állandó vásárlói körrel. Egyértelműen pozitív a fogadtatás. A fogyasztói tudatformálásra viszont szükség van: paradicsomot télen ne keressünk a termelői piacon.

Milyen hatása van a helyi termékeknek a turizmusra?

Jelenleg trend a helyi termékek fogyasztása. A helyi termékekhez kapcsolódó szolgáltatások kiegészítői lehetnek a turisztikai kínálatnak. Meghosszabbíthatják a látogatók itt töltött idejét, felfuttathatnak egy-egy desztinációt.

Milyen további terveik vannak?

A jövőbeni tevékenységeink között kiemelt szerepet kap a tudatformálás a vásárlók körében, a termelők képzése, a technológia-, a termék- és csomagolásfejlesztés.

Szeretnénk a helyi termékeket minél szélesebb körben elérhetővé tenni a nagyközönség számára. Ezért egyéb, alternatív értékesítési helyeket kutatunk fel, ahol a termelő terméke és a fogyasztó találkozhat. Ilyenek például: termékpolcok éttermekben, szállodákban; helyi termékkóstolók rendezvényeken, konferenciákon; webáruház; nyitott porták; kézműves foglalkozások, bevásárló közösségek, közösség által támogatott mezőgazdaság s a többi.


 

A klaszter menedzsment szervezete az elmúlt években 19 projekt megvalósításában működött közre:

  • Termék előállítók felmérése, aktivizálása (2006-2007, RIÜ): több mint 80 kézműves és termelő személyes felkeresése, részletes felmérés készítése, hálózatépítés I. szakaszának megvalósítása a Nyugat-dunántúli régió három megyéjében.
  • Közös rendezvények, piaci megjelenések szervezése: Néhány példa a vásárok sorából: regionális Helyi Termék Vásár, Natúrpark kiállítás Szentgotthárdon, Adventi vásár Celldömölkön, Savaria Karneválon való közös megjelenés, Utazás kiállítás, Szent György napi Vásár, Büki Gyógy-Bornapok, Birkás Pálinkafesztivál, Szent Márton napi vásár, Orsolya napi vásár, Orbán napi hegyi vigadalom, Oszkó hegyi mulatság, Nemzetközi tökfesztivál, Sárvári Gyógy- és Élményfürdő helyi termelői piac, stb. Kóstoltatás különböző szakmai rendezvényeken, konferenciákon. 2010. december 17-18-án lehetőséget kaptunk a Mol Nyrt-től, hogy a Nyugat-dunántúli Régió 3 legforgalmasabb benzinkútján helyi termékeket árusíthassanak termelőink. Ebből a mozgalomból indul 2011-ben a nyári gyümölcsakció, mely szintén az ország forgalmas benzinkútjain került meghirdetésre országos partnereinkkel közösen. Saját rendezésű vásárunk minden évben az oszkói szőlőhegyi Pannon Helyi Termék Vásár.
  • Fogyasztói szokások felmérése, tesztelése (fürdőknél felállított tájékoztató pavilonok, – Bük, Sárvár, – ehhez kapcsoltan próbaértékesítések szervezése). Saját márkás termékeinket szintén teszteltük, kóstoltattuk Vas és Zala megye éttermeiben.
  • Pannon Helyi Termék logó és védjegy megterveztetése, és levédetése: az arculati fejlesztések keretében elkészült a Klaszter márkakézikönyve (arculati kézikönyv) is. A Pannon Helyi Termék védett márkanév.
  • Egységes vásári pavilonok készíttetése: 2007-ben, a tagok anyagi hozzájárulásával, lehetővé téve a vásárokon a magasabb színvonalú megjelenést.

 pannontermekpult

1. kép: Vásári pavilonok
Forrás: Pannon Helyi Termék

  • A régióban található „helyi termék” kistájegységek lehatárolása: Termékek és termelők lehatárolása, kapcsolódó kutatások elvégzése, tájegységi logók megtervezése. Együttműködünk a „Cseszt-Regélő” Nonprofit Kft-vel „Térségi marketingstratégia, egységes arculati és védjegyprogram kidolgozása és népszerűsítése Dél-Zalában” című Leader projektjükben. A projekt célja a Dél-Zala márkanév bevezetése a köztudatba, termelői közösség összefogása.
  • Csomagolóanyagok terveztetése (táskák, csomagoló dobozok): A mintadarabok legyártása pályázati forrásból, a későbbi utánrendelés a tagok saját hozzájárulásából.
  • Nemzetközi Helyi Termék hálózat elindítása: szakmai együttműködés és tapasztalatcsere olasz, erdélyi és cseh partnerekkel, termelői tanulmányutak, szakmai képzések szervezése.
  • Rendszeres hírlevelek elindítása: negyedévente megjelenő elektronikus hírlevelek, a klaszter működésének aktuális eseményeiről.
  • Karácsonyi közös értékesítési akció: exkluzív céges ajándékok megtervezése és kiajánlása, közös csomagolásban, a tagok termékeinek különböző kombinációjával.
  • Állandó értékesítési pontok: Jelenleg nem működik helyi termék boltunk. Vas és Zala megye 20 éttermében azonban helyi termék sarkok formájában elérhetőek a Pannon Helyi Termékek.
  • Saját honlap és webáruház elindítása, webes értékesítés szervezése (2006-tól, RIÜ támogatással) – www.pannonproduct.hu. A honlapunkat 2012-ben átalakítottuk. Jelenleg www.pannonhelyitermek.hu címen érhető el.
  • Termékkatalógus: 2010-ben elkészült igényes termékkatalógusunk, mely azon túl, hogy bemutatja termelőinket és azok termékeit, hasznos információkat is tartalmaz az adott termék felhasználási körére vonatkozóan. A „Helyből finom” fantázianevet viselő termékcsaládunk szintén bemutatásra került termékkatalógus formájában. Jelen pályázatból is készült egy termékkatalógus, mely termelőink legjavát hivatott bemutatni és népszerűsíteni. Termékkörök szerinti bontásban találhatja meg benne az olvasó az előállítók bemutatását. Színes, fotókkal gazdagon illusztrált kiadvány.
  • Együttműködés kialakítása más klaszterekkel: kiemelkedő a Pannon Termál Klaszterrel folytatott együttműködés, velük közvetlen érdekközösség is fennáll, mivel a helyi termékek értékesítési irányai közül meghatározó a turisztikai centrumokban és szállodákban történő értékesítés. Új kapcsolatként megjelent a Nyugat-Pannon Gasztroturisztikai Klaszter, mely szervezettel az együttműködést az éttermi kapcsolatok alapozták meg.

Gasztro-turisztikai fejlesztések: A Szlovénia-Magyarország Határon Átnyúló Területi Együttműködési Programban sikeresen pályáztunk a Pannon Gasztronómia Élmények című projekttel. Vas és Zala megye 20, a helyi termékek népszerűsítése iránt elkötelezett étteremmel, illetve szálláshellyel állunk kapcsolatban. Célunk, hogy a helyben előállított termékek minél inkább előtérbe kerüljenek az étlapok kínálatában. A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarával közösen helyi termék népszerűsítő és elárusító polcokat helyeztünk ki a partnereknél. Termelőink számára termék- és csomagolástechnológiai fejlesztéseket biztosítottunk. 7 új, a mai kor igényeinek is megfelelő helyi terméket fejlesztettünk ki helyi termék-előállítókkal közösen. Ezek a következők: kézműves praliné, mézes sütemény, diabetikus lekvár, aszalt alma, almasajt dióval, teakeverék, szőlőmagolajban érlelt sajtkockák. A termékek egységes dizájn alapján, egységes csomagolásban kerülnek a piacra.

termekek-zoomdtp

2. kép: Helyből finom termékcsalád
Forrás: Zoom-DTP

 

  • „Gasztronómiai barangolások Vas és Zala megyében” címmel receptversenyt hirdettünk, melyre a térségre jellemző hagyományos recepteket várunk 3 kategóriában: ételreceptek, tartósított élelmiszerek, hagyományos alapanyagokból előállított modern ételek. A felhívásra közel 100 recept érkezett, melyek közül a legjobbakat receptgyűjtemény formájában ki is adtunk.
  • Intézményen belüli foglalkoztatás helyi termék fókusszal: A Regionális Humán Innováció Nonprofit Kft-vel együttműködve segítjük az intézményen belüli foglalkoztatást végző szervezetek piacképes működését. Feladataink: a szükséges marketing eszközök kiválasztása, az értékesítési csatornák, a logisztikai háttér megteremtése, a szervezetek felkészítése az üzletszerű működésre.
  • Nyertes LEADER projektjeink 2011.: Helyi termék polcok kihelyezése a Göcsej-Hegyhát térségében frekventált szállás-, vendéglátóhelyeken, turisztikai információs pontokon; Helyi termék logisztikai központ megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése; A termelők felkészültségét és a vevői tudatformálást segítő akciók.[1]

[1] Pannon Helyi Termék Klaszter: Klaszterfejlesztési koncepció 2013. május, 5-6. oldal

Oszd meg: