Vendéglátó partnereink a válság ellenére sikeresek

Cserneczky Tamás a Dél-Dunántúli Helyi Termék Mintaprogramról

3 éve indult el a Dél-Dunántúli Helyi Termék Mintaprogram. Induláskor milyen fő irányvonalat határoztak meg? Milyen eredményeket, sikereket tudnak felmutatni?

A program célja a helyi termékek meghonosítása a Dél-Dunántúl vendéglátóhelyeinek kínálatában. Azt terveztük, hogy a fejlesztés révén megjelennek új ízek a turisztikai kínálatban, és a helyi termelők lehetőséget kapnak beszállítóként a stabil felvásárlási lehetőséget kínáló HORECA piacra. A cél elérése érdekében 170 termelőt és 25 éttermet, szállodát mértünk fel, illetve 4 termelő-vendéglátó fórumot szerveztünk, a felek közötti folyamatos közvetítés mellett.
A megkeresett termelők közül szinte mindenki kapott lehetőséget a beszállításra, akinek ehhez megvoltak a megfelelő termékei, képességei és hozzáállása. Sikerült továbbá megváltoztatni a helyi termékekkel kapcsolatos pesszimista attitűdöt is a vendéglátóknál, illetve több termelőt tudtunk hozzásegíteni egy magasabb termelési szintre történő továbblépéshez.

A program részeként honlapot is üzemeltetnek, ahol a helyi termékek online megrendelésére is lehetőség van. Kik használják leginkább ezt a felületet? Van rá igény?

A honlapot a HORECA partnerek kiszolgálására hoztuk létre, kvázi elektronikus katalógus jelleggel. Nagy segítséget nyújt a termékek, termelők prezentálásában, de a rendelést a HORECA partnerek nem ezen keresztül, hanem emailen, telefonon, személyesen bonyolítják le. Ha kialakult a termelő és a vendéglátó között a kapcsolat, akkor már a közvetítésre sincs szükség. A HORECA célcsoport miatt nem is hirdettük eddig az oldalt a lakossági körben. Ennek ellenére havonta egy-két rendelés beesik. Természetesen őket is kiszolgáljuk, de nem ez a program fő profilja.

Sikerült a helyben megtermelt élelmiszereket a vendéglátóhelyek számára is vonzóvá tenni? Milyen szerepet töltenek be a helyi termékek a vendéglátásban? Kialakult valamiféle együttműködés a termelők és a vendéglátók között?

A széles körű felmérés (170 termelő) ellenére nem találtunk annyi terméket, amely jelentős árualapot képezne a vendéglátás szempontjából. Tíznél kevesebb olyan kapcsolatot sikerült összehozni, ahol jelentős volument szállít be a helyi termelő (krumpli, hagyma, zöldség, egy esetben csirke) a vendéglátónak, így a METRO-s beszerzési megoldást egyelőre nem lehet kiváltani helyi termelésből. A helyi termelők az ételek jellegét meghatározó kiegészítőket tudnak biztosítani, mint például fűszerek, kecskesajt, szörp, lekvár.

Milyen hatása van a helyi termékeknek a turizmusra? Érkeztek visszajelzések az élmény-útvonalakról?

A vendéglátó partnerek sikere nyilván számos más tényezőn is múlik, de azt lehet mondani, hogy a a válság és a térség nehéz helyzete ellenére partnereink mind sikeresek. Továbbá már minden sikeres vendéglátónál evidencia a helyi termékek felhasználása, legalább kiegészítő jelleggel. Ezzel együtt egyelőre még nem eléggé meghatározó a turisták döntéseinél a helyi ízek választása, ezen dolgozni kell minden érdekeltnek.

Milyen megoldandó feladatok vannak?

Fontos elvárása a HORECA szektornak a termékkínálat bővítése, elsősorban csirkehússal, sertéshússal, és egyszemélyes kiszerelésű lekvárokkal, mézzel. Ezek révén lehetne jelentősen növelni a beszállított mennyiségeket. Csak csirkehúsból a partnereink havi több mint kétmillióforint értékben vásárolnának, ha lenne megfelelő árualap.

Milyen további terveik vannak?

Van két futó projektünk, amelyek a program fenntartását, továbbfejlesztését szolgálják. Ezek keretében további termelők felmérését tervezzük, továbbá most először végre lesz kapacitásunk 20 termelő egyedi fejlesztésére, amitől új termékek (pl.: egyszemélyes kiszerelésű méz, lekvár) kifejlesztését várjuk. Az új projektek végre lehetőséget adnak jelentős marketingtevékenységre is, amelynek révén népszerűsíthetjük a helyi termékeket befogadó vendéglátó partnereinket a turisztikai kínálaton belül.

Oszd meg: